Campagne Gemeente Heemstede
-
december 2020 t/m januari 2021
"Ik heb echt het gevoel dat mijn initiatief wat positiviteit gebracht heeft"
FOODBOX De Smaak van Heemstede
Eind maart 2020 ben ik met Foodbox De Smaak van Heemstede gestart. Aanleiding was een oproep bij het tv-programma Jinek om lokale food-ondernemers door de coronacrisis te helpen. Als liefhebber van lekker eten en lokale winkeliers, ben ik de dag erna spontaan de winkelstraat ingelopen. Met als resultaat 11 food-ondernemers die graag wilden meedoen. Een grafisch bedrijf en reclamebureau sloten ook aan om kosteloos een marketingcampagne op te zetten. En een groep fantastische vrijwilligers om de foodboxen aan huis te bezorgen.
"Het besef dat het belangrijk is om lokaal te kopen is groot in Heemstede"
Actie #supportyourlocalsNL groot succes
De actie #supportyourlocalsNL waarbij lokale winkeliers, restaurants en voedselproducenten samen een vuist maken tegen het coronavirus is een groot succes in Heemstede. Onder de naam ‘De Smaak van Heemstede’ wordt wekelijks een FOODBOX samengesteld vol heerlijke en eerlijke lekkernijen die op bestelling aan huis wordt bezorgd. In amper twee maanden werden al meer dan duizend bestellingen gedaan in Heemstede en omgeving!
Esmée: “Bij Eva Jinek hoorde ik journalist Teun van de Keuken, econoom Barbara Baarsma en voedselproducent Samuel Levie over dit initiatief en ik werd direct enthousiast. Hun boodschap was dat lokale productie en verkoop van eten belangrijk is. Zowel om lokale winkeliers tijdens de coronacrisis te steunen, als om korte ketens – de weg van producent tot je bord op tafel – te realiseren. De volgende dag ben ik spontaan bij ondernemers die kleur en smaak geven aan ons dorp binnengelopen om hun interesse te peilen. De rest is geschiedenis. In no-time heb ik de Facebookgroep ‘De Smaak van Heemstede’, een bestelpagina op mijn website, de promotie- campagne en de hele inpak- en bezorglogistiek op poten gezet. En anderhalve week later gingen de eerste bestellingen de deur uit. Geweldig om in zo’n korte tijd met enthousiaste mensen en de juiste energie zoiets van de grond te krijgen.”